Innen Retorikken finnes det tre appellformer som
blir brukt som virkemiddel for å oppnå god talekunst. Disse tre appellformene
er:
-
Logos
-
Etos
-
Patos
Logos
Logos er den appellformen som retter seg mot
fornuften vår. Man kan også si at logos knyttes til teksten. Denne appellformen
handler om å overbevise gjennom bruk av fornuftige argumenter. Hvis man tar en
rettsak som eksempel, for å overbevise dommer og jury om en persons skyld eller
uskyld vil advokaten kanskje legge frem håndfaste bevis eller for eksempel
komme med saklig argumentasjon og troverdige kilder. Da vil man kunne
overbevise folk fordi det man sier er logisk og stemmer med deres
virkelighetsoppfatning.
En litterær tekst kan også bruke Logos som virkemiddel. Da sørger man for at teksten bygger på kunnskap og viser til eksempler. Man finner ofte referanser til nyere forskning og/eller til og med visuelle illustreringer av forskningen som har blitt utført, kanskje i form av grafer eller utdrag i fra forskningsrapporter. Aviser er typiske plasser hvor man kan finne eksempler på bruk av logos i tekstene. I aviser står det ofte om «ny forskning viser…». Disse innleggene har ofte som hensikt enten å overbevise eller informere folket om noe. Slike innlegg er som regel stappet full av henvisning til forskningsrapporter, sitater og kommentarer i fra forskere og motbevising av folkets tidligere oppfatning av saken. Disse er alle virkemiddel som kommer inn under appellformen logos.
En litterær tekst kan også bruke Logos som virkemiddel. Da sørger man for at teksten bygger på kunnskap og viser til eksempler. Man finner ofte referanser til nyere forskning og/eller til og med visuelle illustreringer av forskningen som har blitt utført, kanskje i form av grafer eller utdrag i fra forskningsrapporter. Aviser er typiske plasser hvor man kan finne eksempler på bruk av logos i tekstene. I aviser står det ofte om «ny forskning viser…». Disse innleggene har ofte som hensikt enten å overbevise eller informere folket om noe. Slike innlegg er som regel stappet full av henvisning til forskningsrapporter, sitater og kommentarer i fra forskere og motbevising av folkets tidligere oppfatning av saken. Disse er alle virkemiddel som kommer inn under appellformen logos.
Logos?
http://boldomatic.com/view/post/Z5xrHQ
http://boldomatic.com/view/post/Z5xrHQ
Appellformen Etos sin virkningsgrad er i stor grad
påvirket av hvem man er som person. Med andre ord, hvis jeg skal prøve og
overtale deg til noe så har jeg større sjanse for å nå gjennom hos deg hvis jeg
fremstår som en troverdig person. Det blir for eksempel som å gå til legen,
hvis legen sier at jeg har en eller annen sykdom eller trenger en type
operasjon så tror jeg på legen. Han trenger ikke og legge frem bevis for å
overbevise meg om hva som feiler meg, jeg tror på han fordi han er lege. Dette
merket jeg også i min egen bransje da jeg var mekaniker. Hvis jeg kanskje
ringte til en kunde og sa «Hei! Bremsene på traktoren din er nesten oppbrukt,
du må bytte de» så trodde som regel alltid kunden på meg fordi han hadde tillit
til at jeg visste hva jeg snakket om.
En annen måte og bruke Etos som virkemiddel innen retorikk er hvis jeg viser velvilje ovenfor mottakeren. Om jeg tydelig viser at jeg bare vil noens beste så kan dette hjelpe meg å nå frem til mottakeren. Dette fordi mottakeren syns det er flatterende å høre at jeg vil deres beste, da kan de se på det som at de hjelper både meg og seg selv ved og gå med på det jeg legger frem.
En annen måte og bruke Etos som virkemiddel innen retorikk er hvis jeg viser velvilje ovenfor mottakeren. Om jeg tydelig viser at jeg bare vil noens beste så kan dette hjelpe meg å nå frem til mottakeren. Dette fordi mottakeren syns det er flatterende å høre at jeg vil deres beste, da kan de se på det som at de hjelper både meg og seg selv ved og gå med på det jeg legger frem.
Patos
Den siste appellformen, Patos er kanskje det
virkemiddelet innen retorikken som når ut til flest mottakere etter min mening.
Hvor mange av de mest kjente retorikerne har vell ikke brukt patos for å komme
seg så langt som det de gjorde? Adolf Hitler, Martin Luther King, Nelson
Mandela, alle disse var store retorikere som i veldig stor grad tok patos i
bruk for og nå frem til store folkemengder. Hadde de hatt like stor suksess om
de i størst grad baserte talene sine på logos?
Patos er altså den appellformen som spiller på folks følelser. Ved og vekke sterke følelser i folk kan man overbevise dem om nesten hva som helst. For og nå frem til folks følelser kan man:
Patos er altså den appellformen som spiller på folks følelser. Ved og vekke sterke følelser i folk kan man overbevise dem om nesten hva som helst. For og nå frem til folks følelser kan man:
-
Eksponere noen av sine egne følelser
-
Beskrive en følelsesladd situasjon
-
Knytte innholdet i teksten opp til egne
opplevelser eller til felles opplevelser
-
Bruke gjentakelser, språklige bilder og
andre språklige virkemiddel.
Patos kan også bli brukt til andre ting enn og overbevise. I en bryllupstale for eksempel, her er kanskje ikke målet og overbevise lytterne om noe spesielt men man bruker patos for og skape en god, engasjerende og minneverdig tale. Klarer man og røre folk til tårer har man mest sannsynlig holdt en god tale der man har brukt patos på en god måte.
Patos kan også bli brukt til andre ting enn og overbevise. I en bryllupstale for eksempel, her er kanskje ikke målet og overbevise lytterne om noe spesielt men man bruker patos for og skape en god, engasjerende og minneverdig tale. Klarer man og røre folk til tårer har man mest sannsynlig holdt en god tale der man har brukt patos på en god måte.
https://www.linkedin.com/pulse/20140710015234-67355152-ethos-pathos-and-logos-three-communication-elements-since-aristotle
Andre kilder: Bok: Norsk for påbygging
Andre kilder: Bok: Norsk for påbygging
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar